Ahşap Boyama ve Teknikleri




AHŞAP BOYAMA VE TEKNİKLERİ

Bir çekirdekle filizlenen ve kuşakları saran bir dostluğun öyküsüdür ahşabın hikayesi… Bu hikayenin kahramanı, tüm canlıların uyandığı ilkbaharla uyanır ve kızgın sıcaklarda cömertçe insanoğluna serinleten meyvelerini sunardı. Sonbaharda kızıllara bürünen bu kahraman, kışın zarif ve narin bir karlar kraliçesine dönüşür, görenleri kendine hayran bırakırdı. Hikayenin tam sona erdiğini düşündüğümüzde ise yanı başımızda bir sehpa, yemek yediğimiz bir masa veya zor günlerimizin destekçisi bir bastona dönüşmüş olarak yine bize yakın bir yerde hayatını sürdürmeye hep devam etti…
İşte bu sadık dostun yeni hayatındaki giyimi, kuşamıdır ahşap boyama. Zamanında bize göstermiş olduğu şefkatin ve cömertliğin karşılığında ahşaba olan vefa borcumuzu, zarafetini her daim koruması için onu fırça ve boya yardımıyla desenlere sararak öderiz. Zımparayla bu sadık dostun pürüzlerini alırken dokusunda gözümüze çarpan her halka adeta kanıtıdır bize ve atalarımıza ne kadar uzun yıllar hizmet ettiğinin. Çoğu zaman küçük budaklar inatçılık yapsa da desenlerimize ilham olacak hoş birer ayrıntıya dönüşüverirler.
Ahşabın bu yeni dünyasında onunla bu kadar yakın ilişkide bulunurken onu doğallığından uzaklaştırmamak, mümkün mertebe bir kerede doğru hareketlerle ona şeklini ve görüntüsünü vermek, onun doğru yöntemlerle son halini almasına çabalamaktır amaç.
Kullanılan sentetikler ahşabın sağlam iç yapısına zarar vermese de yanlış yapılan makyaj gibi ahşaba atılan her yanlış darbe, uygulanan her yanlış boyama da onun yıpranmasına sebep olabilir. Ahşap üzerinde çalışan sanatçılar, canlı bir dokuyla çalışırcasına ona gereken değeri vermenin bilincinde olan sanatçılardır...




YAPILIŞI VE MALZEMELERİ


Dekupaj:
Dekupaj’ın anlamı kesip çıkarma demektir. Bu işlem için hazır dekupaj kağıtları veya renkli fotokopiler kullanılabilir. Kesip çıkartılan figürlerin veya resimlerin başka bir yüzey üzerine resmin arka yüzünden yapıştırılmasıyla yapılan çalışmadır.
Malzemeler:Obje, dekupaj kağıdı, fırça, dekupaj tutkalı, vernik, zımpara.
Uygulama:Obje zımparalanıp nemli bezle temizlenir. Birinci kat boya sürülür. Kuruduktan sonra tekrar zımparalanır ve bezle silinir, ikinci kat boya sürülür. Oyularak hazırlanan dekupaj kağıdı tersten zımparalanarak kağıt inceltilir. Bu işlem kağıdın kot farkı yapmadan kolay yapışmasını sağlar. Resim hazırlanan yüzeye dekupaj tutkalıyla yapıştırılır. Üzerinde kuru bir bez gezdirilerek hava kabarcığı kalmamasına dikkat edilir. Resmin etrafı istenilen teknik ile tamamlanır. Son olarak vernikleme işlemi yapılır.



Not: Yapıştırılan resmin üzerine vernikten önce dekupaj tutkalı sürülürse verniğin kağıt üzerinde lekelenmesi önlenmiş olur.
Transfer:
Transferin dekupajdan farkı, transfer tutkalının renkli fotokopinin ön yüzeyine sürülerek yapıştırılması işlemidir.
Malzemeler:Transfer tutkalı, fırça, sünger, zımpara, vernik,obje, desene uygun renkte akrilik boyalar.
Uygulama:Obje zımparalanır. Nemli bezle tozu alınır. Birinci kat beyaz akrilik boya sürülür. Renkli fotokopinin alt kısmına gelecek olan zemin mutlaka beyaz boyanmalıdır. Obje, ahşap ise ikinci kez zımparalanır, seramik ise zımparalanmaz. İkinci kat boyanır, kurumaya bırakılır. Transfer yapılacak resmin fotokopisi çekilir. Transfer tutkalı resmin renkli yüzeyine eşit miktarda sürülür. Objenin üzerinde tespit edilen yere beklemeden yapıştırılır. Fotokopinin üzeri iyice preslenir. Hava kalmamalıdır. Fotokopiden taşan tutkal nemli bezle silinerek temizlenir. Hava şartlarına göre 5,12 saat kadar bekletilir. Fotokopinin üzeri ıslak sünger ile ovularak kağıdın çıkarılması sağlanır. Kağıdın üzerinde net görüntüyü görene kadar soyma devam edilir. Desene uygun şekilde etrafı tamamlanır veya diğer tekniklerle bütünleştirilir. Son olarak vernikleme yapılır. Vernikleme işlemi 24 saat sonra olmalıdır.
Stencil:
Malzemeler:
Akrilik boya, Fırça, Tampon fırça, Stencil, Obje, Vernik ,Zımpara
Uygulama:Stencil kalıpları ile kolay ve hızlı desen çalışmaları yapılır. Kullanım sonrası kalıplar temizlenerek çok sayıda kullanılabilir. Stencil, tampon fırça, sünger fırça ile tek renk tamponlanarak veya birçok renkte tonlayarak uygulanır. Zımparalanmış tozu alınmış obje iki kat boya ile boyanır. Kuruduktan sonra stencil kalıbı objeye yerleştirilir. Tampon fırça ile boyama işlemi yapılır. Fırça mutlaka kuru olmalı boya kıvamı sulu olmamalıdır. Aksi halde boyalar kalıbın altına kaçar. Hatların düzgünlüğü kaybolur.
Boyutlu boya ile uygulama:
Uygulama:Doğrudan tüpten sıkılarak veya ucuna uç takılarak kullanılır. Uygulandığı yerde kabarık bir görünüm verir. Mat, metalik ve pırıltılı çeşitlere sahiptir. Tüpten sıkılarak uygulanır. İğne ve kürdan yardımıyla şekiller verilir. Kontur çekiminde kullanılır.
Yaprak varak:
Malzemeler:Obje, zımpara, akrilik veya metalik boyalar, miksiyon (varak yapıştırıcısı).
Uygulama:Obje zımparalanır, tozu alınır. Obje, altın varak uygulanacaksa bordo ve kırmızı renkte boyayla, gümüş varak uygulanacaksa koyu mavi akrilik veya metalik boya ile boyanmalıdır. Kuruduktan sonra varak miksiyonu sürülür. Hava şartlarına göre elimizin hafifçe yapıştığını hissettiğimiz miktarda beklettikten sonra kuru bir fırça ile objenin üzerine yaprak varak hafifçe yerleştirilerek yapıştırılır. Obje daha sonra antiquing medium ile eskitilir. Vernikle işlem sonlandırılır.
Folyo varak:
Uygulama:Folyo varak uygulamasında varak tutkalı stencil fırçasıyla perçinleme uygulaması dediğimiz şekilde alçaklı yüksekli darbeler atarak uygulanır. Tam kuruma olduktan sonra şeffaflaşan varak tutkalı üzerine kırıştırılmış olan varak folyosunun mat yüzeyi yapıştırılır ve kaldırılır. Birkaç tekrardan sonra işlem vernikle tamamlanır.
Kağıt mozaik:
Malzemeler:
Dekupaj tutkalı, mozaik jeli, mozaik kağıdı, yarı mat vernik, akrilik boya, obje ve boya.
Uygulama: Zımparalanan ve bezle temizlenen obje mozaik kağıdına uygun renkte boyanır. 2. kat boyası sürülür. Kesip hazırlanan mozaik kağıdı objeye yapıştırılır. Üzerine bez sürülerek hava kabarcığı kalmamasına dikkat edilir. 30 dakika sonra dekupaj kağıdının üzeri ve ahşap yüzeye dekupaj tutkalı sürülür. Vernikleme yapılır. Kuruduktan sonra mozaik desenlerinin üzerine taşırmadan mozaik jeli sıkılarak uygulanır. Hareket ettirmeden kurumaya bırakılır. Mozaik jeli üzerine vernik uygulanırsa şeffaflığı kaybolur.
Peçete tekniği:
Malzemeler:
Desenli peçete, peçete tutkalı , makas, obje, zımpara, akrilik boya.
Uygulama:Peçete uygun şekilde oyularak kesilir. Peçetenin altındaki 2 kat çıkarılarak tek kat kalması sağlanır. Peçete yapıştırılacak yüzey açık renk boyaya boyanır. Peçete tutkalı yüzeye ince bir tabaka halinde sürülür. Üzerine peçete yerleştirilir. Tutkal tekrar peçete üzerine uygulır böylece yapışması sağlanır. Boyutlu peçete çalışmasında peçete yapıştırılan yüzeyin üzerine rölyef pasta sıkılarak uygulanır. Kurumaya bırakılır. Aynı yönde kesilmiş olan desenli peçete kuruyan pasta rölyefin üzerine yapıştırılarak yerleştirilir. Kabartma peçete tekniği polimer kil 2 mm. yüksekliğinde açılarak ve desenin 2 mm. içerisinden kesilerek peçete altına yapıştırılmasıyla da uygulanabilir.
One stroke:
One stroke tekniğinde kesik ve düz uçlu fırçalara 2 renk boyanın alınarak objeye uygulanması işlemidir. Çizim üzerinden veya direkt boyanın fırça ile sınırlarının serbest şekilde çalışılması şeklinde uygulanır. Tek darbede boyanmasından dolayı bu isim verilmiştir.
Petal Porselen
Malzemeler:Akrelik boyalar, porselenleştirme tutkalı, porselen parlaklığında sprey vernik, antiquing antikalaştırma mediumu, 3/4 yassı fırça, 12 numara yassı fırça, renk örtücü sprey.
Uygulama:Kumaş çiçekler petal porselene batırılır, fazla kısmı parmakla sıyrılarak kuruması beklenir.Kuruyan çiçeklerin üzerine, uzak mesafeden renk örtücü sprey sıkılır ve kurutulur. Çiçek üzerindeki pütürler makasla kesilir. Yassı fırçanın bir ucuna koyu renk, diğer ucuna açık renk olarak taç yaprakları boyanır. Yapraklar yeşil renk ile boyanır. Kuruduktan sonra üzerine antiquing medium sürülür ve silinir. Silikon tabancası ile kuruyan çiçeklere istenilen form verilerek, objeye yapıştırılır. Parlak sprey vernik ile porselen görünümü verilmiş olur.
Beadosphere ile üç boyutlu dekupaj:
Malze
meler:Obje, akrilik boya, dekupaj kağıdı, dekupaj kağıdına uygun beadosphere boncuklar, folya tutkalı, dekupaj tutkalı, parlak sprey vernik.
Uygulama:Obje zımparalanır.Tozu alınarak boyanır, kurutulur ve tekrar zımparalanır. İkinci kez boyanır. Dekupaj kağıtları kesilir. Dekupaj tutkalı ile dekupaj kağıdı yapıştırılır, kurutulur. Peçete dekupaj yapılıyorsa, üzerine mutlaka sprey vernik sıkılır, kuruması beklenir. Dekupaj kağıdındaki en koyu renge tutkal sıkılır.Üzerine o renge uygun boncuk dökülür ve fazla kısım silkelenir. Her renk için tutkal ayrı ayrı sıkılarak üzerine boncuk dökülür ve fazla kısım silkelenir, sprey vernik sıkılarak boncuklar sabitlenir.
Kontur rölyef pasta ile peçete kabartma tekniği:
Malzemeler:Obje (seramik, mdf, cam porselen), peçete, peçete tutkalı, fırça, akrilik boya, zımpara, vernik.
Uygulama:Obje zımparalanır, tozu alınır. Bir kat zemin boyası yapılır (peçete yapıştırılacak zemin, açık bir renk olmalıdır). Peçete, desenine göre ister bütün, ister detaylı kesilerek iki adet olmak üzere hazırlanır. Aplike medium peçetenin orta kısmından dışarı doğru sürülür. Kuruduktan sonra kontur rölyef pasta ile desen kabartılır (kabartma işlemine 2-3 mm içerden başlanır). Kuruma aşaması olan 24 saat dolduktan sonra, ikinci peçete üzerine denk getirilerek aplike medium ile yapıştırılır. Kuruduktan sonra vernikleme işlemi yapılır.
Beadosphere ile dekupaj kaplama:
Malzemeler:
Obje, beadosphere şeffaf deliksiz boncuklar, beadosphere A5 , 4 , 3 çift taraflı bantlardan uygun olanı, fırça, zımpara, dekupaj kağıdı, dekupaj tutkalı, parlak sprey vernik.
Uygulama:Obje zımparalanır ve iki kat boyanır. Dekupaj kağıdı kesilir ve dekupaj tutkalı ile yapıştırılır.A4 bandının beyaz kısmı kaldırılıp, sıyrılarak hava kabarcığı kalmadan dekupajın üzerine yapışması sağlanır. Yapışan çift taraflı bandın pembe asetatı çıkartılarak, üzerine şeffaf boncuklar dökülür ve dekupajın üzeri beadosphere ile kaplanır. Sprey vernik püskürtülerek işlem tamamlanır.
Sedef tekniği:
Bu teknikte geleneksel sedef kakma motifleri kullanılır.Gümüş metalik (inci beyazı) boya, gümüş ve yaldız kontur boya ile süsleme yapılır. Ahşap tonlarında boyanmış ya da patinaj yapılmış zeminlere çalışılır. Boya yoğun olarak kullanılır. Böylece sedef kakma görüntüsü verebilmek için boyut kazandırma işlemi tamamlanır.
Malzemeler:Obje, boya, yağlı boya, fırça, zımpara, sünger.
Uygulama:Obje zımparalanır ve tozu alınır. Obje açık kahve tonunda boyanır ve ikinci kez zımparayapılarak tekrar boyanır. Tonlama ile ahşap dokusu verilerek, kurutulur. Motifler karbon kağıdı ile zemine aktarılır. Motiflerin içi gümüş metalik boya ile yoğun bir şekilde boyanır. Motiflerin dışından gümüş kontur geçilir. Mat vernik sürerek işlem tamamlanır.
Rub-on transfer:
Tüm boyalı (açık ya da koyu renk) sert yüzeylerde kullanılabilir. Camda net görüntü elde edilir. Cama uygulanırken mutlaka alkol ile silinir.
Malzeme:Obje, seramik, cam, rub-on transfer kağıdı.
Uygulama;Rub-on transferin arka yüzündeki mulaj kağıdı çıkarılır. Uygulanacak yüzeye yerleştirilir ve tahta bir çubukla, üzerine bastırarak gezdirilir ve desenin yüzeye geçmesi sağlanır.
Wood graning (ahşap damar görüntüsü):
Ahşaba damar görüntüsü veren özel bir tekniktir.
Malzemeler:Akrilik boya, glaze boyalar, Fransız fırçası, rulo fırça, dövme fırçası, wood granier.
Uygulama:Seçimi yapılan akrilik boya ile yüzey boyanır. Beş dakika kurumaya bırakılır. Diğer alternatif rengi Fransız fırçası ile ahşap damar görüntüsü vermek için aynı istikamette rasgele darbeler uygulanır. Her defasında bir alan olmak üzere yüzeyi glaze karışımı (glaze boya naturale) ile fırçalanır ve rulo ile boyanır. Glaze boya ıslak iken ahşap damar görüntüsü vermeye yarayan wood granier boyanır. Yukarıdan aşağı doğru çekilir. Çekerken wood granier hafifçe sallanırsa damarlar daha güzel görünecektir. Bu işlemi yaparken alan boyunca wood granier kaldırılmamaya özen gösterilmelidir. Zaman zaman biriken boyalar nemli bir bezle silinir. Glaze boya halen ıslak iken dövme fırçası kullanılarak çizgiler yumuşatılır ve damara benzeyen detay çizgiler eklenir. Bir gün kuruması beklenir ve arzu edilen parlaklıkta vernik sürülür.
Antıquıng leather (eskimiş deri dokusu):
Bu teknikle deri dokusuna eskitilmiş, buruşuk görünümü verilebilir.
Malzeme:Akrilik boya, glaze boya, deri parçası, rulo fırça.
Uygulama:Pozitif işlem; seçtiğiniz boya ile iki kat astar boya sürülür. Bir saat kuruması beklenir. Tabak içinde glaze boyayı 3/1 naturale boya ile karıştırılır. Güderi deri ıslatılır ve su fazlası alınarak nemlendirilir. Aletteki güderi parçalarının uçları glaze karışımına batırılır. Tabak kenarında fazlası alınıp, yedirilerek yüzeye rasgele perçemlenir. Boyaya ihtiyaç duyulduğunda işlem tekrarlanır. Sıcak bir görüntü için glaze boya tamamen kurumadan geriye dönerek güderide rasgele alanlar dövülür. Bu hareket yıpranmış bir deri görüntüsü verir.
Negatif işlem; bir – iki kat astar boya sürülür. Bir saat kurumaya bırakılır. Tabak içinde hazırlanan glaze + naturale boya karışımı astarlanmış yüzeye rulo ile uygulanır. Güderi aleti ıslatılır. Su fazlası alınarak nemlendirilir. Zaman zaman güderi parçalarında biriken boyalar nemli bezle silinir. Sıcak görüntü için glaze boya tamamen kurumadan geri dönerek güderi ile alan dövülür 24 saat sonunda mat spreyleme işlemiyle bitirilir.
NOT: İsteğe bağlı olarak astar boya iyice kuruduktan sonra arzu edilirse badana renklendirme karışımı kullanılabilir. Bu karışım için “1 ölçü zemin rengi + 1 ölçü doku rengi + 2 ölçü su karışımı” sünger fırça veya nemli bez ile zemin boyasının sürüldüğü yönde sürülür.
Çatlatma Teknikleri:
Mozaik çatlatma:
Malzemeler:
Obje, antiquing, mozaik çatlatma medium, fırça, akrilik boya, zımpara, sünger, sentetik vernik.
Uygulama:Obje zımparalanır. Tozu alınır. 1. kat zemin boyası sürülür. Kurumaya bırakılır. Daha sonra 2. kat zemin boyası sürülür. Kuruyunca mozaik çatlatma step 1 uygulanır. Şeffaflaşıp kuruduktan sonra mozaik çatlatma step 2 sürülür. 12 ila 24 saat arası kurumaya bırakılır. Çatlaklar arası antiquing ile doldurulur. Sünger ile silinir. Sentetik vernik ile verniklenir.
Klasik çatlatma:
Malzemeler:Obje, klasik çatlatma medium, fırça, akrilik boya, zımpara, sünger, sentetik vernik.
Uygulama:Obje zımparalanır. Tozu alınır. 1. kat zemin boyası sürülür. Zımparalanır. 2. kat zemin boyası sürülür. Zemin boyası açık renk olmalıdır. Üzerine uygulanacak renk, uyumlu bir koyu renk olamalıdır. Klasik çatlatma medyumu sentetik fırça ile eşit oranda yüzeye sürülür. Tam kuruma olduktan sonra uyumlu olan bir akrilik boya nemli sünger yardımıyla veya fırça ile uygulanır. Klasik çatlatmada boya sürer sürmez çatlama oluşur. Bu yüzden üst üste darbe yapılmamalıdır, boya çözünebilir. Bu işlem tek aşamada uygulanır.
Antik çatlatma:
Malzemeler:Obje, çatlatma medium, fırça, akrilik boya, zımpara, sünger, su bazlı vernik.
Uygulama:Obje zımparalanır. 1. kat zemin boyası sürülür. Kuruduktan sonra tekrar zımparalanır. 2. kat zemin boyası sürülür. Kurumaya bırakılır. 1. kat çatlatma mediumu sürülür. 30 dakika bekletilir. 2. kat çatlatma mediumu sürülür. Kurumaya bırakılır. Obje kuruyunca su bazlı vernik aynı yere bir kere sürülmek kaydıyla uygulanır. Bir gün kurumaya bırakılır. Nemli sünger antiquinge batırılır. Çatlakların içine girecek şekilde sürülür. 5 dakika bekledikten sonra silinir. Kuruma tamamlanınca vernikleme yapılır.
Timsah kabuğu çatlatma:
Malzemeler:
Obje , seramik cam, crocodile çatlatma step 1 , 2 şeffaf renk, akrilik ve metalik boya, fırça, zımpara, vernik, sprey vernik, yat vernik, su bazlı vernik.
Uygulama:Obje zımparalanır. Tozu alınır, bir kat zemin boyası atılır( akrilik veya metalik ). Obje’ye ikinci kez zımpara yapılır ve tozu alınır. İkinci kat zemin boyası atılır. Crocodile çatlatma step1 sürülür. Tamamen şeffaflaşır , sonra step 2 sürülür. Stepin rengi zemin rengine kontrast bir renk olmalıdır. Step 2 yoğun kullanıldığında geniş çatlaklar elde edilir. Çatlatma işlemi tamamen bittikten sonra verniklenir.
Cam’a crocodile çatlatma ise;Camın arka yüzü temizlenir . Step 1 sürülür , şeffaflaşınca step 2 sürülür. Çatlaklar oluşunca zemin boyası atılır ve verniklenir.
Eskitme:
Malzemeler:Obje, kıl fırça, akrilik boya, zımpara, sünger, vernik, antiquing.
Uygulama:Obje zımparalanır. Tozu alınır. Kullanılacak olan antiquing rengine uygun renkte zemin boyası sürülür. Tekrar zımpara yapılıp 2. kat boya uygulanır. Kuruduktan sonra antiquing zemin boyası yönünde kıl fırça ile boyanın fazlası alınarak objenin kenar kısımlarına yoğunluk verilerek bir darbede kesinti yapmadan süpürme yapılarak uygulanır. Aynı işlem nemlendirilmiş olan süngerle de uygulanabilir.
Mumlu eskitme:
Zımpara yapılmış olan obje astar boya ile boyanır. Astar boya, üzerine uygulanacak 2. kat boyanın rengine uygun tonda olmalıdır. Üzerine kenar kısımlarda yoğun olmak üzere mum sürülür. Tekrar boya uygulanır. Bu kez farklı tonda olmalıdır. Kuruduktan sonra üzeri bulaşık teliyle ovularak mumlar kazınır. Bez ile temizlenir. Antiquing ile eskitilir.
Alkollü eskitme :
Astar boya uygulanmış obje kuruyunca 2. kat boyanır. Saf alkole batırılmış bir bezle yer yer silinir. Eskimiş bir görüntü verilir.

Yorum Yaz